Magasinett: Konstkritik

anders olofsson

Ten years after, Konsten 10 år

Den 13 september fyller nättidskriften Konsten 10 år. Vi har bett dess redaktör och grundare, Anders Olofsson, att berätta hela historien om Konsten. Samt att blicka in i framtiden. Hur…

438_1148784645_roy_1

Allan Friis om Roy Lichtenstein

Roy Lichtenstein är tillsammans med Jasper Johns, Rauschenberg och Warhol de mer namnkunniga popkonstnärerna och har betytt mycket för senare konstnärers friare syn på sitt eget konstskapande. Även om jag…

Neue Nationalgalerie

Berlinbiennalen – ett verk bortom objektet

Det har länge påståtts att curatorn har tagit över formuleringsrätten ifrån kritikern. Och nu sägs samlaren ha tagit över den rätten. Kritikern har alltså hamnat rejält på efterkälken. Om det…

OMODERNA MUSEET

Dom har gjort det igen! Just när jag lyckats glömma mina tidigare utgjutelser över Moderna Museets brist på modernitet överträffar dom mina värsta fördomar! Likt ett vitkalkat spöke ur det…

310_1132203460_droppedImage_1

Levande konst – enbart för experter, eller?

Vad är det för konstigt med konst? Är det ett område enbart tillåtet för konstnärer med stort K? Kan det vara tillåtet att vara konstintresserad och utifrån den aspekten måla…

Del 210: Snart är det slutväntat på den spekulativa estetiken

En sak kan man vara säker på. Det finns vittring i konstlivet på kursändringen som vi redan diskuterat ett tag härstädes. En sak som jag noterat och skrivit om för…

Anders Olofsson

Nej men, är det jag själv?

Skråkänsla. Besserwisserbehov. Nedlåtande. Det finns ingen hejd på de publicistiska förbrytelser som Dag O Pegrén anser att jag begått när jag reagerat på hans artiklar om curatorer och den samtida…

Vem är egentligen bildkonstens dödgrävare?

Döm om min förvåning – för att inte säga fasa – när jag för en tid sedan i ett av TV:s modereportage fick se min gamla turkosa Miami Vice-inspirerade sidenkavaj…

Om konstkritiker, om curatorer och om ansvar…

”Förr i världen” – vilket är alls icke så länge sedan – fanns det inte konstkritiker i media – utan en någorlunda dagstidning höll sig med en eller flera ”konstanmälare”…

Del 199: Konstens värde

”Konsten har ju en mängd olika värden. Historiska, teoretiska, konsttekniska, psykologiska, kognitiva, språkliga, ekonomiska, sociologiska, barnsliga, allvarliga, pedagogiska, nostalgiska värden. Därför blir det olyckligt att några kidnappar eller patent belägger…

För vem skriver konstkritikern?

Varje tidning och tidskrift vet ungefär vilka det är som läser den och varför. Specialtidskrifter som Resumé och Konstperspektiv har läsare som vill läsa ”djupa” texter om reklam respektive konst….