Carl Milles (23 juni 1875 – 19 september 1955) Carl Wilhelm Emil Milles, ursprungligen Andersson,är en av Sveriges mest berömda skulptörer, känd för sina dynamiska och fantasifulla verk som blandar klassiska influenser med en modernistisk känsla. Carl Wilhelm Emil Andersson föddes i Lagga, nära Uppsala, och antog efternamnet ”Milles” från sin fars militära smeknamn. Hans resa mot konstnärlig framgång började med ödmjuka rötter – han hade svårt att klara skolan och gick i lära som möbelsnickare innan han upptäckte sin talang för skulptur på kvällskurser och så småningom fick ett stipendium till Tekniska skolan i Stockholm.
Milles karriär tog fart i Paris, dit han anlände 1897 med avsikten att bara göra ett kort stopp på vägen till Chile. Istället stannade han i flera år, arbetade under Auguste Rodin och tog del av stadens konstnärliga glöd. Hans tidiga verk bar Rodins romantiska prägel, men Milles gick snart sin egen väg och hämtade inspiration från medeltida och grekisk konst under en vistelse i München. Denna utveckling skiner igenom i hans signaturfontäner – storslagna, rytmiska kompositioner som Poseidonfontänen i Göteborg och The Meeting of the Waters i St Louis, där lekfulla figurer dansar med vattnet i en blandning av myt och nyckfullhet.
År 1931 korsade Milles Atlanten för att bli residerande skulptör vid Cranbrook Academy of Art i Michigan, vilket cementerade hans internationella arv. Hans amerikanska verk, bland annat The Hand of God i Detroit, speglar hans fallenhet för djärv, berättelsedriven design. Hemma i Sverige blev hans hem, Millesgården, ett levande galleri för hans skapelser och efter hans död hans sista viloplats. I dag fortsätter Milles skulpturer – ofta omöjligt upphöjda i luften med dolda stöd – att fängsla, ett testamente till en skulptör som förvandlade sten och brons till berättelser som svävar.
Här är några av hans verk:
Poseidonfontänen (Göteborg, Sverige) Bild.
Denna massiva bronsstaty föreställer den grekiska guden Poseidon som står triumferande med en fisk i handen, omgiven av en dynamisk vattenstråle. Figurens överdrivna muskulatur och de lekfulla havsdjuren gör den till något alldeles extra. Leta efter bilder från Götaplatsen i Göteborg – dess djärva pose mot himlen är ikonisk.
Vattnets möte (St. Louis, Missouri)
Fontänen, som ursprungligen hette The Wedding of the Waters, har nyckfulla, nästan tecknade nakna figurer som hyllar sammanflödet av Mississippi- och Missourifloderna. Den lekfulla energin och det strömmande vattnet är viktiga visuella element. Sök efter foton från Aloe Plaza i St Louis för att se dess charm – och den kontrovers som den utlöste 1940!
Guds hand (Detroit, Michigan)
Denna slående bronsskulptur visar en naken figur som balanserar på fingertoppen av en jättehand som sticker upp ur marken och symboliserar gudomligt stöd eller dom. Den dramatiska kompositionen fångas bäst på foton från utanför Frank Murphy Hall of Justice i Detroit.
Orfeusfontänen (Stockholm, Sverige)
Detta verk ligger utanför Stockholms konserthus och föreställer den mytiske musikern Orfeus omgiven av eteriska figurer som tycks sväva när de sträcker sig uppåt. Samspelet mellan brons och vatten skapar en drömsk effekt.
Fountain of Faith (Falls Church, Virginia)
HAG