WENNERBERG – NATUREN FLYTTAR IN Gustavsbergs Porslinsmuseum 1 juni 2024 – våren 2025.

Upptäck en blomstrande formskatt från förra sekelskiftet. Med prunkande dekorer för Gustavsberg kom Gunnar G:son Wennerberg att bli en av Sveriges mest omtyckta formgivare vid förra sekelskiftet. Möt honom på Gustavsbergs Porslinsmuseum som blomstermålare, konstnär i industrin och en formgivare som lät naturen flytta in.

Gunnar G:son Wennerberg (1863–1914) studerade på 1880-talet i Paris och specialiserade sig på blomstermåleri. Efter ett årtionde i Frankrike återvände han till Sverige och anlitades 1895 av Gustavsbergs porslinsfabrik. Hans uppdrag var att bidra med nya idéer och formge varor med hög konstnärlig kvalité som kunde öka Gustavsbergs konkurrenskraft. Wennerberg var verksam vid Gustavsberg till 1909 och tog med innovativa tekniker och starkt konstnärligt uttryck Gustavsberg in i 1900-talet.

– Med Wennerberg flyttade naturen in i hemmet. Hans omsorgsfullt tecknade studier och akvareller av blommor och blad blev till prunkande mönster på serviser och konstgods. Särskilt populära var hans mönster med enkla, svenska vårblommor såsom snödroppar, blåsippor, gullvivor och liljekonvaljer, berättar intendent Helena Kåberg.

Gunnar G:son Wennerbergs intresse för natur och botanik fick även utlopp i design för den så kallade fönsterträdgården, det vill säga krukväxter inomhus. Trädgårdsintresset växte under 1800-talet. Frön, plantor och lökar från världen alla hörn blev nu tillgängliga och när allt fler dessutom fick möjlighet att bo bättre, i uppvärmda hem med stora fönster, exploderade intresset för rumsodling av blommande krukväxter och tropiska palmer. När naturen flyttade in på ett så konkret vis blev blomkrukor och piedestaler viktiga i tidens inredningar.

Utställningen som bygger på Nationalmuseums samlingar och ett mindre urval av inlån visar teckningar, målningar, serviser, konstgods och konstglas. Här finns även exempel på Wennerbergs inredningskonst i form av dörrar och väggfält.

– Det finns en enorm bredd i Gustavsbergssamlingen att utgå från när vi väljer tema för våra utställningar. Mycket har också hög igenkänning som sanitetsgods, campinglivets plastserviser och som i denna utställning konstgods av en uppskattad formgivare. Allt har tillkommit lokalt på platsen, i en av Nordens främsta porslinsfabriker, säger Ulrika Schaeder, verksamhetsansvarig för museet.

HAG/EIC