Birgit Nilsson, född den 17 maj 1918 i Västra Karup, dramatisk sopran som gjorde ett outplånligt avtryck i operavärlden med sin kraftfulla röst och sina fantastiska framträdanden. Nilsson är känd för sina exceptionella tolkningar av Wagner-roller, men utmärkte sig också i verk av Strauss och Puccini ( framförallt Turandot) och blev en av 1900-talets mest berömda operasångare. I den här artikeln skriver jag lite om Birgit Nilssons liv och arv, samt belysa hennes extraordinära talang och den inverkan hon hade på operavärlden.
Tidigt liv och utbildning:
Birgit Nilsson föddesi byn Svenstad i Västra Karups socken i nuvarande Båstads kommun., var det enda barnet till lantbrukarparet Nils Petter Svensson och Justina Svensson, Som barn visade hon ett tidigt intresse för musik och började sjunga i sin lokala kyrkokör. Småningom började hon på Kungliga Musikhögskolan i Stockholm. Under ledning av den icke nådige sångpedagogen Joseph Hislop.
Vägen till berömmelse:
Birgit Nilsson gjorde sin professionella debut 1946 i rollen som Agathe i Carl Maria von Webers ”Der Freischütz” på Kungliga Operan i Stockholm.Hennes framträdande hyllades av kritikerna och hon blev snabbt en eftertraktad sopran i operavärlden. Under de kommande åren fortsatte hon att bygga upp sin repertoar och lade till roller från Wagner, Strauss och Puccini. Året därpå, 1947, fick hon dock sitt stora genombrott som Lady Macbeth i Verdis opera Macbeth med Fritz Busch som dirigent.
1951 gjorde Nilsson sin internationella debut vid Glyndebourne-festivalen i England som Elettra i Mozarts ”Idomeneo”. Detta framträdande markerade början på hennes lysande internationella karriär. Därefter framträdde hon bland annat vid Wiener Staatsoper, Bayreuthfestivalen och Metropolitan Opera i New York.
1954 sjöng hon vid den prestigefyllda Bayreuth-festivalen, där hon gjorde rollen som Isolde i Wagners ”Tristan och Isolde”. Hennes framträdande möttes med stor entusiasm och hon blev snabbt en favorit hos både publik och kritiker. Under åren skulle hon komma att framföra många fler av Wagners mest utmanande roller, inklusive Brünnhilde i ”Der Ring des Nibelungen” och Sieglinde i ”Die Walküre”.
I USA gjorde Nilsson sin debut 1956, som Brünnhilde i Valkyrian vid San Francisco-operan. I samband med Metropolitan-debuten 1959 fick hon förstasidesrubriker i dagspressen. Hon gjorde där rollen som Isolde i Tristan och Isolde. Under ledning av Charles Mackerras sjöng hon en Wagner-konsert vid invigningen av konsertsalen i Operahuset i Sydney 1973. För övrigt har hon sjungit vid alla större operahus i världen inkluderande Wiener Staatsoper, Deutsche Oper Berlin, Royal Opera House Covent Garden, Tokyo, Parisoperan, Teatro Colón i Buenos Aires, Chicago och Hamburg.
Titelrollen i Puccinis opera Turandot gjorde hon på Teatro alla Scala i Milano 1958. Hon fick då, som andra icke-italienare (den första var Maria Callas), äran att öppna säsongen där Rollen som Turandot kom sedan att bli en av hennes paradroller, eftersom den var så väl lämpad för hennes röst. Att få öppna den 181:a säsongen på La Scala var ett av de största ögonblicken i hennes liv, enligt en senare intervju.
Anmärkningsvärda framträdanden:
Nilsson blev särskilt känd för sina tolkningar av Wagnerhjältinnor, som Isolde i ”Tristan och Isolde”, Brünnhilde i ”Der Ring des Nibelungen” och Sieglinde i ”Die Walküre”. Hon utmärkte sig också i verk av andra kompositörer, inklusive Richard Strauss ”Elektra” och Puccinis ”Turandot”. Hennes kraftfulla röst och imponerande scennärvaro gjorde henne till en favorit bland både publik och kritiker. Nilssons framgångar sträckte sig längre än till Wagners verk, eftersom hon också utmärkte sig i Strauss och Puccinis operor.
Priser och utmärkelser:
Under hela sin karriär mottog Nilsson många utmärkelser och hedersbetygelser för sina insatser inom operakonsten. År 1969 tilldelade den österrikiska regeringen henne hederstiteln Kammersängerin (”hovsångerska”) och 1981 gav den svenska regeringen ut ett frimärke till hennes ära.Hon blev ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien 1960 och fick professors namn 1998. År 2006 tilldelades hon postumt Grammy Lifetime Achievement Award.
Nilsson ansågs vara sin tids ledande Wagner-sopran, en status som hon ärvde av den norska sopranen Kirsten Flagstad. Hon sjöng dock även många andra stora roller, till exempel Leonore, Aida, Turandot, Tosca, Elektra och Salome. Enligt New York Times hade hon ”en röst med oklanderlig sannhet och ointaglig uthållighet”.
Operakarriären fortsatte fram till 1982. Hon sjöng då huvudsakligen Elektra och Färgarhustrun. Färgarhustrun (i Richard Strauss opera Die Frau ohne Schatten är för övrigt Nilssons sist instuderade roll (1975). Hon gjorde sitt sista operaframträdande någonsin i Frankfurt 1982 i rollen som Elektra.
Birgit Nilsson-stipendiet delas ut av Birgit Nilssons stipendiefond, som instiftades i december 1969. Det tillkom till minne av Birgit Nilssons sånglärare Ragnar Blennow från Åstorp. Stiftelsekapitalet var ursprungligen på 15.000 kronor – medel från en föreställning av Tosca på Malmö Opera den 12 december 1969. Stipendiet ges till unga, lovande sångare, som verkar i Birgit Nilssons anda. Stipendiefondens mål är, att främja begåvade sångares fortsatta musikaliska utbildning
Birgit Nilsson var en legendarisk sopran och operasångerska vars kraftfulla röst och anmärkningsvärda talang lämnade ett outplånligt avtryck i operavärlden. Hennes framträdanden av Wagnerhjältinnor och andra ikoniska roller har blivit den standard som många nutida operasångare mäts efter. Genom hennes stiftelse och Birgit Nilsson-priset fortsätter hennes arv att inspirera och stödja nästa generation av operasångare, vilket säkerställer att hennes bidrag till konstformen kommer att bli ihågkommet i generationer framöver.
Bortgång:
Hennes bortgång offentliggjordes, efter hennes makes önskan, först efter att begravningsgudstjänsten ägt rum i stillhet i Västra Karups kyrka den 11 januari 2006. Hon efterlämnade sin make sedan 57 år, veterinären och sedermera affärsmannen Bertil Niklasson, som avled i mars 2007. Makarna hade inga barn.
I december 2008, tre år efter hennes död, avslöjades det att hon instiftat ett pris, The Birgit Nilsson Prize, som ska gå till en sångare, dirigent eller specifik produktion inom den klassiska musiken. Prissumman är på en miljon amerikanska dollar och en internationell femmannajury utser pristagare. Priset är världens största musikpris. Första gången priset delades ut, 2009, gick det till tenoren Plácido Domingo efter Nilssons egen önskan. År 2011 fick den italienske dirigenten Riccardo Muti priset för sina insatser inom opera- och konsertlivet.
EIC HAG