Utställningen Badrum för alla! tar besökarna med genom badrummets historia, från torrdass på gården till en ren och fräsch självklarhet i varje hem och ibland även statusmarkör. Följ badrummets utveckling under 1900-talet och få en inblick i designprocessen, från idé till verklighet, i en av Nordens främsta porslinsfabriker.
I dag är badrummet mer än en självklarhet i hemmet. Det är ett rum för skönhetsvård, hygien, välmående och inte sällan en statusmarkör i valet av material och inredning. Det är också platsen för egen tid i hemmet, bakom låst dörr. Men det är först på 1950-talet som badrum blev standard i de svenska hemmen. Innan dess var Sverige relativt smutsigt och underutvecklat när det kom till rumslösningar för sanitet och hygien, långt ifrån skandinaviskt ljust, rent och fräscht. Så hur gick vi från ”Lort-Sverige” till designade badrum för alla?
I utställningen på Gustavsbergs Porslinsmuseum lyfts badrummets historia fram genom samlingen och inlånade objekt. Vi får följa 1900-talets utveckling och industridesignens framväxt i en av Nordens främsta porslinsfabriker med ankarstämpeln som signum – allt samlat i en sal.
Porslin har tillverkats på platsen sedan 1825, efter engelskt manér. När Kooperativa Förbundet köpte Gustavsbergs porslinsfabrik 1937 inleddes en modernisering av fabriken. Utöver hushållsporslin och konstgods påbörjades produktion av sanitetsporslin. Tio år senare blir formpressade plåtbadkar resultatet av ett unikt samarbete med den amerikanska bilindustrin, och föremål i formgjuten plast tar också plats i produktion.
Kooperativa Förbundet var en viktig aktör i uppbyggnaden av folkhemmet och den svenska välfärden. Målet var att göra hem funktionella, ljusa, hygieniska och för alla. Att utrusta hushåll med toaletter och handfat var ett viktigt led i att höja levnadsstandarden i Sverige, som på 1930-talet var en av Europas lägsta. Handfat med rinnande vatten, som tidigare varit en lyx för några få, blev standard för alla.
Utställningen ger inblickar i designprocessens steg från idé till verklighet, där ergonomi och materialkunskap är viktiga komponenter. Genom dåtidens produktreklam, ofta med en humoristisk tvist, presenteras också nyheter och trender, i både blått, brunt, orange och vitt.