Den 4 februari öppnade en stor utställning med verk av Axel Törneman (1880–1925) på Värmlands Museum i Karlstad. Han var värmlänning och en av våra mest betydelsefulla modernister. En färgsprakande pionjärmålare som tog ut svängarna och som kring förra sekelskiftet spenderade mycket av sin tid i Paris.
Dramatiska kompositioner och motiv i starka färger utmärker Törnemans konstnärskap. Vid debuten var hans måleri fyllt av sekelskiftets tidsanda och ansågs företräda ett nytt årtionde. Samtidigt förblev han en bohem, en outsider vars resor utanför de estetiska ramarna till stora delar har glömts bort i dag.
Axel Törnemans konstnärliga genombrott ägde rum i Paris, där han tidigt drogs in i bohemlivet. Hans första internationella framgång var målningen Bretagnare som beundrades och föraktades på Höstsalongen i Paris 1905. I Sverige har han blivit mest ihågkommen för den färgsprakande målningen Nattcafé. Motivets elektriska ljus och människornas absintbeslöjade blickar associerades med såväl modernitet som dekadens. Törneman blev en portalfigur för den svenska modernismen och fick sitt första erkännande på hemmaplan när konstsamlaren Ernest Thiel köpte Nattcafé 1907.
Törneman föddes i Persberg som son till industrimannen Johan Algot Törneman och hans hustru Marie-Louise Ahlström. Efter avslutad skolgång och gymnasietid utbildar han sig till konstnär vid Valands målarskola i Göteborg samt vid konstskolor i München, Dachau och Paris. Målningen Blinda på konsert tillkom under tiden i Dachau och visas i basutställningen Insyn & Utblick på övervåningen i Värmlands Museums äldre byggnad.
Utställningen ger en bred bild av ett svårfångat och motsägelsefullt konstnärskap som hamnat i skymundan. I utställningen visas Axel Törnemans omfattande produktion från de tidiga målningarna i Paris och Bretagne, via bokomslag och karikatyrer, till de stora målningarna med motiv som blandar undergroundvärld, sällskapsliv och mytologi. Det är den mest omfattande presentationen av Törnemans konstnärskap i Värmland sedan 1947.
Utställningen är producerad av Thielska Galleriet i Stockholm och curator är Adam Korpskog.