Abbedissan kallades hon av somliga. Andra sade att hon hörde till tidens stora fröknar. Märkeskvinna sade en tredje. Säkert är att textilkonstnären Märta Måås-Fjetterström ritade mattor som fortfarande nästan 80 år efter hennes död säljs för sexsiffriga belopp på världens auktionshus.
Hon var stor redan under sin livstid. Riktigt stor. Ändå brändes alla brev, foton, skisser och anteckningar efter hennes död. Så vem hon egentligen var, har vi inte vetat. Inte förrän en livslång bevarad brevsamling dök upp, med brev till hennes nära väninna Clary Hahr.
Journalisten Annika Persson har med hjälp av breven – men också artiklar, böcker, mötesprotokoll, foton och en gammal vit resväska – återskapat hennes historia.
Följ med till en tid när svensk textil drog kungligheter, adel och kändisar till de stora internationella utställningarna. När kvinnorna slogs för rösträtt och fick den. När fotsida kjolar och hellånga ärmar gav biljett att röra sig i världen. Och när tecknaren Märta Måås-Fjetterström tog för sig av all den nya friheten, skapade sig ett eget rum och levde i mötena med sina älskade kollegor och kamrater i ett av de första kvinnliga yrkesnätverken.
Annika Persson är frilansjournalist och skriver bland annat i Svenska Dagbladet, Tidningen Vi och M magasin. Hon debuterade 2013 med en bok om skådespelaren Lena Nyman, Jag vill ju vara fri.