Latent History
Refik Anadol 7 juli-25 augusti Fotografiska Stockholm
Latent History tar betraktaren med på en resa genom ett lika vackert som tankeväckande verk projicerat på den 55 meter långa och 3,5 meter höga bildskärmen i Fotografiskas stora sal. En aldrig tidigare skådad bild av Stockholm, sett ur datorernas perspektiv genom algoritmer avtäcks historia dold i gamla arkiv och fotografier från 150 år tillbaka. Latent History, en utställning om Stockholm som stad, är en resa i tid och rum – som dessutom utmanar fantasin om hur annorlunda det kunde sett ut, om….
Tänk dig att ta abstrakta dataströmmar och göra verklighet av dem. Att samla ihop en enorm massa digital information från olika databanker, tolka dem konstnärligt och ge dem ett liv IRL, samt visa på alternativa skeenden som aldrig blev av.
Dessutom göra detta så vackert och starkt att olika heta platser och världens städer står i kö för att du med din unika stil ska “fånga deras själ”. Så är det för Refik Anadol. Född 1985 i Istanbul Turkiet och flerfaldigt prisbelönad konstnär, designer och regissör som arbetar med platsspecifika, digitala visuella konstverk som bygger på insamling och tolkning av data och dataströmmar.
– Den digitala revolutionen kommer fortsätta att påverka oss i en omfattning vi har svårt att greppa. Så mycket inom så många områden blir för första gången och bryter helt ny mark. Som nu att göra konst utifrån maskinernas vision, en slags resa i tid och rum som tolkar vad som skett och skapar scenerier om vad som kunde ha hänt, berättar Refik Anadol.
Nu är det Sveriges huvudstad som blir porträtterad i verket Latent History, skapad specifikt för Fotografiska på temat Stockholm som stad. Här har Anadol genom sina algoritmer insamlat data från stadens arkiv som undersöker och återuppväcker dolda lager i Stockholms historia. Det blir en datorernas tolkning av informationen från Stockholms stads arkiv Stockholmskällan och Riksantikvarieämbetets arkiv K-samsök. All denna data silad genom Refik Anadols konstnärskap där han verkligen ställer sig helt öppen inför resultatet, beroende på vad datamaskinerna med sin kapacitet lyckats plocka ut av detta konstanta flöde av information. Mixen blir något helt häpnadsväckande.
– Att Refik Anadol nu skapar Latent History unikt för Fotografiska, så vi kan bjuda våra gäster på en garanterat mäktig och annorlunda upplevelse, känns stort. Det är alltid viktigt att skapa ökad medvetenhet och denna utställning kommer få betraktaren att ställa viktiga nya frågor om en stad i ständig förändring, berättar Johan Vikner, utställningsproducent Fotografiska International.
Verket kommer att bygga på foton från sociala medier och arkiv samt data om befolkning, inflyttning samt invandring och projiceras på den 55 meter långa och 3,5 meter höga bildskärmen i Fotografiskas stora sal.
– Vi undersöker bland annat de fotografiska minnena från de senaste 150 åren och ger betraktaren en chans att få ta del av något helt nytt. En tolkning av det moderna Stockholms framväxt, en källa till information som legat latent och väntat. I Latent History avtäcks det gamla som annars skulle fortsätta finnas obearbetat och osett i mörka arkiv. Individer och kollektiv, kroppar och platser som tillsammans skapat staden som ni känner den idag, berättar Refik Anadol.
Anadol har tidigare bland annat gjort installationer på platser som Walt Disney Concert Hall i Los Angeles, CLT Airport, Ars Electronica Festival i Österrike och Istanbul Design Biennial i Turkiet.
Genom att använda maskinernas intelligens för att fånga och samla ihop det konstanta flödet av förändring och transformation genom alla dessa år, utmanar vi den gängse bilden av staden och dess historia. Här lyfts även fram skeenden som kunde ha blivit till. Hur skulle de alternativa scenarier kunnat sett ut? Och kan vi lära oss något av dessa?
Fotografiska Stockholm är inte bara världens högst ansedda museum tillägnat fotografiets fantastiska värld. Här finns även en internationellt prisbelönt restaurang som utsågs till ”Årets museirestaurang” 2017 som bjuder på hållbar njutning och magisk utsikt över vattnet. Dessutom en cool bar samt inspirerande lokaler för olika evenemang och konferenser, en hyllad foto-akademi och en butik med ett stort urval av fotoböcker. Allt samlat i det vackra Stora Tullhuset från 1910-talet.
Museets kärna är ett nätverk av världsledande fotografer, och sedan öppnandet har Fotografiska skapat mer än 190 utställningar med verk av ikoner som Annie Leibovitz, David LaChapelle, Irving Penn, Helmut Newton, Sarah Moon, Nick Brandt, Ellen von Unwerth och Andres Serrano samt många unga, lovande fotografer. Genom att ta ansvar och ta ställning i kontroversiella frågor har Fotografiska ett tydligt inflytande och spelar en aktiv roll i det svenska samhället. Museets mål är enkelt ”To inspire a more conscious world”, att genom fotografiets kraft föra människor samman, öka medvetenheten och skapa positiv påverkan.
Fotografiska öppnade i Stockholm 2010, men nu växer familjen och öppnar i Telliskivii Creative City i Tallinn och Park Avenue i New York. Genom att etablera sig där vill Fotografiska omdefiniera den traditionella museiupplevelsen och skapa mötesplatser där människor bjuds in att hänga och umgås, inspireras, ifrågasätta det som tas för självklart och växa som individer. Det händer något när du möter konsten – du möter dina medmänniskor och du möter dig själv.