Jenny Nyström (1854 – 1946) försörjde familjen och satte yrket illustratör på kartan. På så sätt var hon pionjär, vilket också är utgångspunkten i utställningen om hennes liv och enorma produktion, som visas på Sven-Harrys konstmuseum 26 oktober-17 februari.
Många kommer att känna igen den estetik kring svenska jultraditioner som blev Jenny Nyströms signum. Hon har kallats ”tomtens mamma” – den som gav tomten ett ansikte när hon som ung illustrerade Viktor Rydbergs saga Lille Viggs Äfventyr på Julafton 1875. Men Jenny Nyström var också en skicklig målare. Hennes tidiga verk på Konstakademien höll så hög kvalitet att hon fick guldmedalj, stipendium till Paris och kunde ställa ut på Parissalongen 1884 och 1885.
Till skillnad från många av sina akademikamrater kom Jenny Nyström från enkla förhållanden och var tvungen att dryga ut bidragen hemifrån genom eget arbete. Hon började som illustratör – ett yrke som egentligen inte fanns i Sverige då – och kunde försörja sin familj livet ut.
Att Jenny Nyström var väldigt medveten om vad som hände omkring henne i samhället syns också i konsten. Tomtens släde ersattes ofta av bilar och flygplan av senaste modell medan tomtenissarna lyssnar på radio eller går på bio.
– Under arbetet med utställningen har en ny sida av Jenny Nyström vuxit fram. En stark, oberoende och modern kvinna som tidigare har kommit lite i skymundan bakom de så enormt populära illustrationerna, säger Dragana Kusoffsky Maksimovic, vd på Sven-Harrys konstmuseum.
Ingen svensk illustratör har varit lika flitig och haft samma genomslagskraft som Jenny Nyström. Hon målade över 10 000 bilder och hon var produktiv in i det sista. Fortfarande, 70 år efter hennes död, görs nytryck av hennes helgkort, och såväl hennes akademiska konst som akvarellerna säljs på de stora auktionshusen.
Utställningen omfattar ett hundratal verk, varav några aldrig tidigare visade, och har gjorts möjlig genom generösa inlån från privatpersoner. Genom en samlare har Sven-Harrys dessutom fått tillgång till ett antal vintagekort med Jenny Nyström-motiv från 1950-talet vilka finns till försäljning i museets butik (begränsat antal).
Sven-Harrys konstmuseum ägs och drivs av Byggmästare Sven-Harrys Konst- och Bostadsstiftelse vars syfte är att främja konstvetenskap, form och arkitektur. Byggnaden, som ritades av Wingårdhs Arkitektkontor med inredning av Åke Axelsson, invigdes 2011. På taket ligger en exakt kopia av grundarens tidigare hem, 1700-talsgården Ekholmsnäs. Där visas den privata samlingen av skulpturer, måleri, möbler och exklusiva mattor.