En sen eftermiddag, en gråmulen fuktig dag i en av Tokyos tunnelbanas uppgångar halvspringer en ung japansk kvinna. Det halvlånga korpsvarta håret är lite tilltufsat. Hon snubblar lite i de högklackade ljusblå spetsiga skorna och hon har ett pyttelitet bekymrat veck mellan ögonbrynen. Vart är hon påväg……hem till sina barn, till sin man, handla mat, eller är hon sen till ett möte – precis som mig.
Annette Johnnerfelt – skulptör och sociolog. I mina skulpturer finns en koppling till människan i samhället.
Jag inspireras av vardagliga möten med andra kulturer. Det spelar inte någon roll i vilken del av världen man lever därför att det finns alltid relationer mellan människor som är oberoende av nationella gränser, politiska landskap och etnisk bakgrund. Mitt arbete är gränsöverskridande och personligt. Betraktaren skapar själv rollen av mänsklig kommunikation och mänskliga relationer i sitt liv.
Det inneboende kraftfulla i det naturliga stengodset återkopplar till grundläggande värden. Strukturen har naturliga skillnader och handbyggda avtryck har bevarats. Det japanska naturliga och ofullständiga möter nordamerikansk perfektionism. Skapandet är lika mycket det som undvikits som det som faktiskt finns med.
Idag, på tåget in till London och Parallax Art Fair i Chelsea Old Town House, förundras jag över alla olika personer jag delar tågvagnen med. Prominenta damer i lackskor och välklädda herrar i kritstrecksrandig kostym och portfölj, afrikaner med färggranna huvudbonader, indier i tunna sjalar, män i grova skor med målarfärsstänk på jacka och byxor, mörkklädda asiater och ett ungt arabiskt par som visar varandra ömhet. Det är en samexistens på lika villkor med en respekt för varandra.
Etnisk tillhörighet är ett tankesätt som skapar identitet som människor kan offra sitt liv för. Det särskiljer människor men det är (förutom födelseort) ett val som individen gör som vuxen.
Ordet ras används ofta för att beskriva etnisk tillhörighet. Men vi ser alla likadana ut under skinnet. Etnisk tillhörighet beskrivs även ofta utifrån vilken religion individen tillhör. Men vi lever i en religiös civilisation – människor kan gå in i och ut ur religioner. Etnisk tillhörighet beskrivs även utifrån vilken region individen är född. Men människor kan röra sig över gränser och kan flytta från ett politiskt landskap till ett annat. Lära sig ett nytt samhälles (och grupp) normer och värderingar. Att individer bär med sig traditioner och seder genom livet för att det är välbekanta smaker, dofter och ritualer påverkar inte individens roll på arbetsmarknaden eller rättigheter och skyldigheter som medborgare i ett samhälle.
I mina skulpturer finns alltid en relation mellan två människor. Jag ger en ledtråd om relationen sen fyller betraktaren själv i tomrummen. Relationer bygger på personliga egenskaper. Personliga egenskaper är biologiska och inte etniska.
Annette Johnnerfelt