Nationalmuseum har förvärvat ett antal porträtt tagna av fotografen Kerstin Bernhard till Statens porträttsamling. Porträtten är donerade av fotografens brorson och assistent, Carl Johan Bernhard. Den 27 augusti skulle Kerstin Bernhard, en av 1900-talets mest framstående svenska fotografer, ha fyllt 100 år.
Den 27 augusti i år skulle fotografen Kerstin Bernhard (1914-2004) ha fyllt 100 år. Hon blev mest känd för bilder av mode och mat. Bernhard började dock sin karriär som porträttfotograf med egen ateljé. Det är därför glädjande att Nationalmuseum nu kunnat förvärva några av hennes mest betydande porträtt till Statens porträttsamling.
Flertalet härrör från fotografens tidiga verksamhet under 1930- och 1940-talen. Kerstin Bernhard balanserar här mellan ett personligt uttryck och tidens konvention. Porträttet av brodern Carl Gustaf Bernhard tillkom 1939 och blev prisbelönt. Modellen framställs i sitt yrke som läkare specialiserad på synsinnets neurofysiologi. Kerstin Bernhard visar här prov på både uppfinningsförmåga och humor med drag av det dokumentära som fjärmar sig från det konventionella.
Porträttet av svägerskan Gurli Lemon-Bernhard från samma år, följer däremot den standardiserade framställningen av artister med stjärnglans. Modellen återges i rollen som page i Mozarts Figaros bröllop. Kerstin Bernhard anlitades av tidningen Idun, vilket blev början på en rad porträtt av kända personer från scenen och filmduken. Lars Hanson återfinns på ett annat rollporträtt, troligen som kung Herodes i Dramatens uppsättning av Kaj Muncks drama En idealist (1945). Iscensättningen följer studiotraditionens dramatiska belysning med en närbild av modellens ansikte i skarpa kontraster. Framställningssättet påminner om lanseringsbilder för filmdramer.
Ett tidstypiskt exempel på ateljétraditionen är ett porträtt av en okänd kvinna med nedåtvänd blick. Detta närmar sig schablonbilden av kvinnan som ljuv, passiv och introvert. För den kreativa Kerstin Bernhard blev standardporträttet i längden ointressant. Efter andra världskriget, när gränserna öppnades och hon åter kunde resa ut i Europa, bytte hon inriktning.
Genom en generös donation från fotografens brorson och assistent, Carl Johan Bernhard, har Statens porträttsamling berikats med ett urval verk av en av 1900-talets mest framstående svenska fotografer. Nationalmuseum har inga egna medel att förvärva konst och konsthantverk för utan samlingarna berikas genom gåvor och privata stiftelse- och fondmedel.
Ytterligare information för press Eva-Lena Karlsson, intendent Samlingarna med Statens porträttsamling, eva-lena.karlsson@nationalmuseum.se, 08-5195 4430 Hanna Tottmar, pressansvarig, hanna.tottmar@nationalmuseum.se, 0767-23 46 32
Bildtext Kerstin Bernhard, Carl Gustaf Bernhard, 1939.
Nationalmuseum är Sveriges ledande konst- och designmuseum. Samlingarna omfattar äldre måleri, skulptur, teckningar och grafik samt konsthantverk och design fram till idag. Museibyggnaden genomgår en renovering och beräknas öppna igen under 2017. Verksamheten fortgår genom samarbeten, turnerande utställningar och i tillfälliga lokaler på Konstakademien på Fredsgatan 12 i Stockholm. Nationalmuseum samarbetar med Svenska Dagbladet, Fältman & Malmén och Grand Hôtel Stockholm. Mer information finns på www.nationalmuseum.se.
|